Zioła na stres

Stres jest to reakcja na bodżce psychologiczne i fizyczne oraz emocjonalne. Jest nieodłączną sferą naszego życia. Wywołują go zarówno wielki smutek, jak i radość. Życie w ciągłym stresie to wielkie wyzwanie dla nas ludzi. Człowiek zestresowany staje się nerwowy, jest ciągle zmęczony, a jego układ odpornościowy jest znacznie osłabiony. Gdy pojawiają się problemy z zasypianiem, a rozdrażnienie sięga zenitu, to tylko krok do depresji. Stresu, jeżeli trwa zbyt długo, nie wolno lekceważyć. Należy udać się do lekarza specjalisty.

Objawy psychiczne stresu: rozdrażnienie, wybuchy złości, niekontrolowane napady śmiechu i złości naprzemian, depresja.

Objawy fizyczne stresu:  nadciśnienie tętnicze, rozstrój żołądka, bóle wrzodowe, biegunka, zaparcia, bezsenność, zaburzenia snu, szczękościsk lub zgrzytanie zębami, zmęczenie, obgryzanie paznokci.

Jest dużo suplementów diety i medykamentów przeciwdziałających stresowi. Niektóre z nich wzmacniają układ odpornościowy, zwiększają sprawność umysłową i fizyczną, inne przywracają prawidłowe funkcjonowanie gruczołów nadnerczy. Niektóre pomagają pozbyć się toksyn z organizmu, inne działają nasennie i uspokajająco.

Zioła pomocne w leczeniu stresu:

  • Zeń-szeń prawdziwy (Panax ginseng) - skutecznie leczy stany lękowe
  • Żeń-szeń syberyjski (Eleutherococcus) - wzmacnia odporność organizmu o podłożu stresowym, podnosi sprawność umysłową i fizyczną
  • Ostropest plamisty (Silybum marianum)- leczy wątrobę i regeneruje uszkodzone komórki
  • Kozłek lekarski (Valeriana officinalis)- środek najsilniej działający nasennie, uspokajająco, rozlużnia mięśnie i łagodzi nerwice
  • Dziurawiec zwyczajny (Hypericum perforatum)- lek na depresję, nerwobóle, stany lękowe.  Ostrożnie stosować, gdy przyjmujemy leki przeciwdepresyjne, mogą też występować reakcje alergiczne.
  • Rumianek pospolity (Matricaria recutita)- leczy napięcie nerwowe
  • Melisa lekarska (Melissa officinalis)- używa się do relaksujących kąpieli i masażu oraz do inhalacji

 

Inhalacje przeciwstresowe

Aby sporządzić środek do inhalacji należy przygotować małą szklaną fiolkę ze szczelnie zamykaną nakrętką.

Składniki: 1 łyżeczka soli, 5 kropli olejku eterycznego (mieszamy dwa rodzaje spośród następujących olejków: lawendowy, różany, z rumianku, melisy, szałwi)

Sól i olejki umieszczamy we fiolce iszczelnie zamykamy. W okresie wzmożonego stresu otwieramy i wąchamy.

Herbata antystresowa

Składniki: 1 łyzka żeń-szenia syberyjskiego, 2 łyżeczki kwiatów lipy, 2 łyzeczki słomy owsianej, 3 szklanki wody

Przygotowanie:
Składniki gotujemy 10 min. na wolnym ogniu, w przykrytym naczyniu. Zaparzamy przez 15 min., następnie odcedzamy i pijemy według potrzeb, maksymalnie 5 szklanek dziennie

Olejek do masażu

Składniki: 5-10 kropli olejku z melisy, 20 ml olejku migdałowego lub oliwa.

Przygotowanie:rozcieńczyć 5-10 kropli olejku z melisy w 20 ml olejku migdałowego lub z oliwy. W czasie napięcia nerwowego lub dolegliwości klatki piersiowej używać do masowania ciała.

Napar z melisy

Składniki: 1 łyżka suchego rozdrobnionego ziela lub świeżych liści melisy

Przygotowanie:
1 łyżkę suchego rozdrobnionego ziela lub świeżych liści melisy zalać szklanką wrzątku. Parzyć pod przykryciem 20 min. Przecedzić. Pić trzy razy dziennie. Herbatka działa uspokajająco.

 

 

Zioła na stres

Najnowsze

Roślinne leki na cukrzycę
Zioła i inne sposoby na zatoki
Ajurweda