Orkisz - cudowne ziarno

Orkisz jest jedną z niewielu roślin niemal w całości przyswajanych przez organizm człowieka. Orkisz był już uprawiany w starożytnym Egipcie, Azji i Europie. W kilku miejscach wspomina o nich Stary Testament: „Weź sobie pszenicy i jęczmienia, bobu i soczewicy, prosa i orkiszu: włóż je do tego samego naczynia i przygotuj sobie z tego chleb. Będziesz go spożywał przez tyle dni, przez ile będziesz leżał na swym boku - przez trzysta dziewięćdziesiąt dni” (Księga Ezechiela, 4,9; cytat na podstawie Biblii Tysiąclecia).

W XIX wieku został wyparty przez pszenicę. Wrócił do łask dzięki odkryciu na nowo nauczania świętej Hildegardy z Bingen: „Jest najlepszym ze wszystkich zbóż. Ogrzewa, odżywia wzmacnia i jest łagodniejszy ze wszystkich ziaren. Daje człowiekowi mocne mięśnie i zdrową krew, szczęśliwy umysł i pogodną duszę”.

Dzięki współczesnym badaniom naukowym wiemy, że orkisz ma dużą zawartość białka, węglowodanów, nienasyconych kwasów tłuszczowych, soli mineralnych, pierwiastków śladowych. Zawiera w niespotykanej gdzie indziej ilości rodanid – ważny element wzmacniający i budujący system immunologiczny, naturalny czynnik wzrostu komórek nerwowych. Właśnie dzięki temu czynnikowi orkisz ma zapobiegać powstawaniu komórek nowotworowych, wzmacnia organizm, oczyszcza krew.

Terapeuci oraz lekarze popierający medycynę naturalną polecają orkisz przy:

  • spadku odporności, zmęczeniu, spadku wydolności organizmu,
  • w profilaktyce nowotworowej,
  • w chorobach układu krążenia,
  • w chorobach układu pokarmowego: zaparcia, biegunki, hemoroidy, a także w chorobach przemiany materii.
Najkorzystniej, szczególnie gdy mamy zaparcia, spożywać produkty z pełnego przemiału: chleb razowy orkiszowy, nasiona orkiszu, makaron razowy orkiszowy. Przy skłonnościach do biegunek lepsze są produkty z białej mąki: jasne pieczywo orkiszowe, biały makaron, zupy zaprawione białą mąką. Bardzo korzystnie spożywać jest co rano habermus orkiszowy, który zawiera co rano wszystkie wartościowe składniki odżywcze, poprawia nastrój i samopoczucie, daje siłę na długą część dnia. Habermus chroni przed chorobami wywołanymi stresem.

Habermus orkiszowy

Przepis dla 4 osób.
Składniki: 1 filiżanka łamanych ziaren orkiszu, 4 filiżanki wody, 2-3 jabłka pokrojone, miód wedle uznania do smaku, 3 szczypty galgantu lub bertramu, 3 szczypty cynamonu, migdały (płatki lub mielone), rodzynki, nasiona babki płesznik.
Sposób przygotowania: Orkisz zalać wodą, ciągle mieszając doprowadzić do wrzenia, dodać miód i dalej gotować przez 5-10 minut; jabłka i rodzinki dodać w ostatnich 4 minutach. Gotową potrawę posypać migdałami i ewentualnie nasionami babki płesznik do smaku.

Podobne

Ograniczyć apetyt na słodycze
Kefir, jogurt, maślanka - kwas mlekowy na dobre trawienie
zastosowanie: zaparcia

Koper włoski - poprawia trawienie
zastosowanie: zaburzenia trawienne, wzdęcia, ma działanie mlekopędne

Najnowsze

Olej rzepakowy - bogactwo kwasów Omega
Otręby owsiane – pożywne, odżywcze, bogate w kwas linolowy
zastosowanie: zapobiega miażdżycy, otyłości, cukrzycy, raka jelita grubego, obniża cholesterol, zmniejszają ryzyko zachorowania na raka jelit

Chrom – pierwiastek niezbędny w przemianach glukozy we krwi