Otręby owsiane – pożywne, odżywcze, bogate w kwas linolowy

Wartość odżywcza i energetyczna owsa jest duża, zawiera 2-3 razy więcej tłuszczu w porównaniu do innych zbóż. Tłuszcz ten składa się z w 40 % z kwasu linolowego (zapobiega sklerozie, szczególnie zalecany w diecie starszych osób), oleinowy 35% (polecany do smażenia) oraz kwasu palmitynowego 20%. Bogaty jest też w polisacharydy nieskrobiowe.

Działanie

Otręby owsiane są bogate w błonnik pokarmowy. Zawarte w błonniku beta-glukany są szczególnie ważne dla ludzi mających kłopoty z przewodem pokarmowym, ponieważ pod wpływem gotowania zamieniają się one w gęsty śluz mający właściwości żelujące, ochraniający błonę śluzową. Zaleca się też stosować je dla celów profilaktycznych, dla uniknięcia tzw. chorób cywilizacyjnych takich jak: miażdżyca, otyłość, cukrzyca czy rak jelita grubego.

Mówi się również, że błonnik przyczynia się do obniżenia cholesterolu. Otręby owsiane obniżają stężenie "złego" cholesterolu LDL, podwyższając jednocześnie stężenie "dobrej" frakcji HDL, pomagają także w regulacji stężenia glukozy we krwi.

Niektóre badania wykazują, że otręby, zwłaszcza owsiane, mogą zmniejszać ryzyko zachorowania na raka jelit. Otrzymuje się je z preparowanego ziarna owsa. Są bogatym źródłem rozpuszczalnego błonnika pokarmowego: b - glukanu, jak i błonnika niestrawnego, ale pożądanego w codziennej diecie. Zawierają dużo białka, węglowodanów oraz dostarczają organizmowi witaminy z grupy B oraz tiaminę. Spożywanie otrąb owsianych zapobiega chorobom serca, działa przeciwmiażdżycowo, pobudza wydzielanie żółci do przewodu pokarmowego, zapobiega otyłości i cukrzycy. Regularne spożywanie otrąb owsianych podwyższa sprawność fizyczną i umysłową, zmniejsza potrzebę snu, zapewnia prawidłową przemianę materii przeciwdziałając otyłości. Błonnik zawarty w otrębach owsianych reguluje funkcje ruchowe przewodu pokarmowego, a także absorbuje metale ciężkie tj.: kadm, ołów, rtęć z organizmu człowieka.

Otręby owsiane powinno się spożywać regularnie, dodając do sera, mleka, jogurtów, sosów oraz jako składnik różnych potraw, bowiem nie tracą one swych właściwości podczas gotowania i pieczenia.

Otręby owsiane uznane zostały za nowość wśród szerokiej gamy produktów spożywczych. Ich właściwości zdrowotne i dietetyczne zostały uznane przez wiele autorytetów naukowych i opisane w wielu publikacjach popularno-naukowych. Otręby owsiane spożywcze są spożywane i zalecane w trakcie stosowania kuracji dietetycznych i odchudzających. Są używane również jako dodatek w piekarnictwie oraz w produkcji jako składnik mieszanek musli i w gospodarstwach domowych w przyrządzaniu potraw dietetycznych

Dzienne spożycie nie powinno przekroczyć 60-120 gram produktu. Zapobiegają zaparciom i są polecane szczególnie dla osób cierpiących na słabą przemianę materii.

 

Pierś kurczaka w otrębach

Składniki: pierś z kurczaka, przyrawy (sól, pieprz, papryka słodka, jarzynka, sos sojowy - wszystko wg uznania), otręby owsiane, olej

Mięso pokroić w kostkę, wymieszać z przyprawami, obficie posypać otrębami owsianymi, lekko dociskając otręby do mięsa. Smażyć na oleju, na piękny złocisty kolor. Podawać z ziemniakami, ryżem, pieczywem, warzywami lub surówką. Smakuje jak kurczak w KFC.

Kopytka z otrębami owsianymi w sosie z suszonych prawdziwków z kiełkami rzodkiewki

Składniki: 50 dag ziemniaków ugotowanych i przeciśniętych przez prasę, 2 jaja, 15 dag mąki pszennej, 5 łyżek otrąb owsianych, pieprz, gałka muszkatołowa, tymianek, sól, 20 dag posiekanych orzechów włoskich (1 łyżkę orzechów zostawić do dekoracji), 10 dag ugotowanych suszonych prawdziwków (3 grzyby zostawić do dekoracji), 3 ząbki czosnku, 1 cebula dymka, 6 suszonych śliwek węgierek, 5 ziaren jałowca, 250 ml słodkiej śmietanki 18%, 1 łyżka masła, bulion w płynie pieczeniowy.

Ziemniaki, jaja, orzechy, otręby i mąkę wymieszać szybko na jednolitą masę. Posolić, popieprzyć i dodać tymianek. Formować kopytka i gotować w osolonym wrzątku 2 minuty, licząc od momentu wypłynięcia klusek na powierzchnię. Cebulę i czosnek drobno posiekać. Ugotowane grzyby i śliwki pokroić w cienkie paski. Ziarna jałowca rozgnieść nożem. W rondlu przesmażyć cebulę i czosnek, dodać grzyby i jeszcze chwilę przesmażyć. Dodać 1 łyżkę bulionu pieczeniowego, śmietankę i gotować ok. 4 minut. Na koniec doprawić solą i pieprzem oraz gałką muszkatołową. Grzyby do dekoracji obtoczyć w mące, jajku i w posiekanych orzechach. Usmażyć na złoty kolor. Kopytka polać sosem, udekorować grzybami i posypać kiełkami rzodkiewki.

Chleb dietetyczny

Składniki: otręby owsiane - 2 opakowania po 200 g, 3 łyżki mąki pszennej, 1 łyżka masła, 4 jaja, 1 opakowanie drożdży w proszku, 1/2 łyżeczki cukru, 1 łyżeczka soli, 3/4 szklanki mleka, ewentualnie, dla poprawienia walorów smakowych: suszone śliwki, rodzynki, pestki dyni lub słonecznika, ugotowane ziarna soi, może być kminek

Oddzielić żółtka od białek, białka ubić na sztywną pianę, a wszystkie pozostałe składniki wymieszać - można pomóc sobie mikserem elektrycznym. Dodać pianę i delikatnie połączyć z masą. Ciasto odstawić na 30 minut (najlepiej w ciepłe miejsce). Piec około 40 minut w temperaturze 180 stopni.

 

Zastosowanie w leczeniu

  • zapobiega miażdżycy, otyłości, cukrzycy, raka jelita grubego
  • obniża cholesterol
  • zmniejszają ryzyko zachorowania na raka jelit
  • zapobiega chorobom serca
  • działa przeciwmiażdżycowo
  • pobudza wydzielanie żółci do przewodu pokarmowego
  • podwyższa sprawność fizyczną i umysłową
  • zmniejsza potrzebę snu
  • zaburzenia trawienne
  • absorbuje metale ciężkie tj.: kadm, ołów, rtęć


Podobne

Ograniczyć apetyt na słodycze
Kefir, jogurt, maślanka - kwas mlekowy na dobre trawienie
zastosowanie: zaparcia

Koper włoski - poprawia trawienie
zastosowanie: zaburzenia trawienne, wzdęcia, ma działanie mlekopędne

Najnowsze

Orkisz - cudowne ziarno
Olej rzepakowy - bogactwo kwasów Omega
Chrom – pierwiastek niezbędny w przemianach glukozy we krwi